2016. január 22., péntek

Háztartási teendők - gazdálkodj okosan!

Ez történt mostanában

Jó pár hete nem írtam. Ennek oka, egy hosszan és csúnyán elhúzódott vírusos megbetegedés. Én sem maradtam ki a jóból. Egész ünnepi időszakban annak örültem, hogy mindenki beteg körülöttem, de én megúsztam. Kár volt elkiabálni. A vitamin és a mozgás sokat segített abban, hogy késleltessem a megbetegedést, viszont a lelki tényezők ellen nem tudtam védekezni. Persze, ahogy anyukám mondja, - és nagyon igaza van - minden vírusos megbetegedéshez kell egy kiadós megfázás. Ez is adott volt. Az új családtag - csodálatos hűtőszekrényem - érkezése előtti este még a régi, tulajom által használatra bocsátott kis gépezetet takarítottam 1.5 órán keresztül, hogy úgy adjam vissza, mint újkorában. Ha tudom, hogy egy hétig itt állomásozik utána a gangon... Nem teszem ki magam holmi megfázásoknak. Eszem meg nem sok volt, talán a sorsot is ki akartam vívni magam ellen, mert csoda lett volna, ha nem fázom össze télen, ujjatlanban, kimelegedve az előszobában. Egy szó mint száz, visszaemlékezni nem tudok, mikor voltam utoljára ennyire beteg. Megjártam az ügyeletet, a tüdőgondozót, a háziorvost háromszor... Sok mindent láttam, és egy ideig nem szeretnék hasonló helyzetet másnál sem, nem hogy magamnál. Szóval legyetek okosak és ne kövessétek az én példámat. Ha lelkileg kikészít az adott helyzet, amiben vagytok, tegyetek ellene, de ne betegedjetek bele!!!

Mi várható még a következő hónapokban

A legutóbbi bejegyzésemben ismét végigvettük, hogy mi minden tartozik a háztartási teendőkhöz, de a lista ott még nem ért véget, ezért mielőtt elmélyedünk a különböző területekben és azok praktikáiban, ismereteiben, úgy gondoltam érdemes a háztartás gazdasági oldalával is foglalkoznunk.
Sok új téma ötletem van, ami szerintem nektek is tetszeni fog. Szerepel a listán a helyes terítés, és lakásdekoráció, vagy a hasznos és kevésbé hasznos konyhagépek bemutatása. Mit mikor érdemes lecserélni, és a drágább tényleg jobb-e. Remélem velem tartotok ezen az újabb utazáson.
Most azonban beszéljünk kicsit a piszkos anyagiakról.

Gazdálkodj, okosan!

 Mindenek előtt fontos felmérnünk, hogy mennyiből gazdálkodunk. Van-e saját jövedelmünk, vagy még a szüleink támogatnak minket, esetleg a jövedelmünk kevés, de van mögöttünk szülői segítő háttér, párunkkal, házastársunkkal osztozunk a terheken, vagy a kevés jövedelmünkből egyedül kell kigazdálkodnunk mindent.
Minden háztartásnak vannak állandó és váratlan kiadásai. Váratlan lehet például egy betegség, ami mindenki számára világos, viszi a pénzt rendesen. Közben pedig jó lenne egészséges, vitamindús táplálékot bevinni ilyenkor. Váratlan egy háztartási gép elromlása. Tavaly januárban adta meg magát a porszívóm. Pont a karácsonyfa után szerettünk volna feltakarítani, amikor már teljesen világos volt, leégettem a motorját... (Itt jegyzem meg, hogy nem elég tudni milyen háztartási gépet vásárolj, azokat karban is kell tartani. Erről is lesz majd egy bejegyzés később.) A porszívó vásárlás szintén nem olcsó mulatság. Hosszan lehetne sorolni a váratlan kiadásokat, de nem teszem. Inkább felhívom a figyelmet arra, hogy megtakarítást félretenni nem csak a nyaralás tervezése, vagy a különböző hobby tevékenységek miatt érdemes.
Állandó kiadások a törlesztőrészlet vagy a lakbér (ha van természetesen), fűtés (eltérő: lehet fa, gáz, villany), áram, gáz, víz, csatorna, szemétszállítási díj vagy csatorna díj (családi háznál), közös költség (bérházban), telefon, internet, mobil szolgáltató, Tv előfizetés, biztosítások (lakás, élet stb.). Élelmiszerek, italok, vegyszerek (mosó, mosogató, tisztítószer), testápolási termékek.
Bevételünk legnagyobb része ezekre az állandó kiadásokra megy el. A bevételnek és a kiadásnak pedig egyensúlyban kell lennie.
És mivel az ember nem csak robot, hogy az élhető környezethez és ápoltsághoz, egészséghez szükséges termékeket vásárolja, szüksége van szórakozásra, hobbikra is. Néha egy-egy mozi, pizza, gyros, esetleg színházi előadás, a barátokkal egy-egy sörözés, borozás, bowlingozás, vagy táncolás. Ezek csoportja, és az öltözködésünkhöz szükséges ruhadarabok a változó kiadások csoportjához tartoznak. A változó kiadásoknál eldönthetjük, hogy tényleg szükségünk van-e az adott hónapban ezekre a dolgokra, vagy tudunk belőlük lefaragni, vagy lemondani.

Hogyan lehet okosan gazdálkodni?

Készítsünk költségvetést. Lehet bonyolultan vagy egyszerűen, én egy excel táblázatot vezetek róla havi lebontásban. Minden hónap első napján felírom, hogy mennyi pénzt kaptam a munkáltatómtól, mennyi pénz maradt a pénztárcámban és mennyit sikerült átmenekítenem következő hónapra a bankszámlámon. Ezen kívül külön vezetem a megtakarításokat szintén csoportosítva. Hosszú távú félretett pénz (építkezésre, ház berendezésre (konyhabútor, fürdőkád! :) ) esküvőre stb.), vagy a havi direkt váratlan kiadásokra félretett "persely" pénzt. Ha nincs rá szükség, akkor később, ha összegyűlik egy nagyobb összeg belőle, akkor lekötöm.
Ha a bevételi oldal megvan húzok egy vonalat és jöhetnek a kiadások, egyéb hóközi bevételek. Például, ha szüleim adnak valamire pénzt, amiről tudják, amúgy nem engedhetem meg magamnak, de szükségem van rá, ezt is felvezetem. Bevételként és kiadásként is. Így látom, mennyi volt az a plusz összeg, amire a jelenlegi bérem mellett szükségem lett volna. Ezáltal ki tudom kalkulálni, hogy mennyi lenne az a bér, ami elegendő lenne ahhoz, hogy a saját lábamon álljak.
Kiadásoknál minden apró tételt feltüntetek. Ha csak egy kenyérért szaladtam be a boltba, vagy az utcán vettem nyáron egy vizet a forróságban, esetleg a templomi perselybe adakoztam vasárnap, ezt is felírom. Hó közepe fele pedig csinálok egy gyors számvetést, hogy tényleg annyi-e a pénzem, mint a táblázat alján az excel kiszámításai szerint, vagy esetleg volt olyan tétel, amit elfelejtettem felvezetni, és kevesebb, mint amiről tudomásom van.
Hó végén pedig jöhet a végső elszámolás. Nyitok egy új fület, ahova felírom, hogy mennyi pénzem van jelenleg. Bejövő bér, áthozott banki és készpénz a pénztárcában. Majd megnézem mit mutat az előző havi tábla alján a gép és ha különbség van, akkor még a hó végéhez beírom különbözetnek.
Végezetül minden olyan tételt, ami nem állandó kiadás (élelmiszer, vegyszer, stb.), hanem rajtam múlik, hogy az adott hónapban tényleg megveszem vagy várok még vele vagy spórolok (ruhanemű, kozmetikum stb.) megjelölöm és a táblázat alján egy egyéb kiadások pontban felvezetem, hogy lássam min tudtam volna, vagy tudnék spórolni.
 Lehet elsőre időigényesnek tűnik, de higgyétek el, megéri a befektetett energiát. Nálam a legnagyobb gondot az okozza mindig, amikor piacon vásárolok. Alig van olyan árus, aki ad nyugtát és mire kifizettem kb. elfelejtem, mennyit is kértek tőlem. Ilyenkor érdemes tollat és papírt vinni magaddal. (Én sajnos ezt gyakran elfelejtem, így marad a saccperkábé érték...)

Másik hasznos tanács a nyugták elrakása lehet. Én ezt nem szoktam, de tervezem jövő hónaptól csinálok egy összehasonlítást. Egy másik bloggernél láttam, és megdöbbentő volt, amiket írt a saját tapasztalatairól, miként változtak az ő általa látogatott boltban az árak. Erről bővebben itt olvashattok: http://160gramm.cafeblog.hu/2016/01/05/a-dietam-egyre-tobb-penzbe-kerul/ illetve http://160gramm.cafeblog.hu/2016/01/17/tenyleg-olcsobb-internetrol-rendelni-a-dietas-alapanyagokat/ érdemes olvasgatni az ő oldalát is. Tehát ha elteszed a nyugtákat, blokkokat, össze tudod hasonlítani, hogy tényleg ott éri-e meg legjobban vásárolni, ahol szoktál. Időigényes és talán nagyszüleink technikáját idézi bennünk, hogy felírják mit hol érdemes vásárolni, mennyibe kerül, akciós-e stb. és úgy indulnak a vásárlási körükre, de hosszútávon megéri. Ezt persze akkor tudod megcsinálni, ha több bolt van a közeledben és egészséges verseny van közöttük. Ahogy 160gramm szénhidrátdiéta blogon is láthatjátok, az internetes vásárlás is mindenki előtt nyitva áll. Ott azonban én azt mondom érdemes figyelni a szállítási költségekre. Lehet, sokkal olcsóbban megkapod az általad sűrűn használt termékeket, de ha a szállítási költséggel együtt nézed, lehet ugyanott vagy, mintha lemész a sarki közértbe. Viszont az is lehet, hogy még így is kedvezőbb áron jutsz hozzá Érdemes nyitott szemmel járni. 

Minél nagyobb a család, minél több emberért tartozol felelősséggel, ezeknek a dolgoknak annál nagyobb a jelentősége. Érdemes már most megtanulni, hogy mire családanya, háztartás vezető nő leszel, addigra ne okozzon problémát egy-egy tételen való spórolás. Számomra egyelőre a legnagyobb nehézséget a kozmetikai szerek vásárlásán való spórolás okozza. :) Nem, vagy csak nagyon ritkán használok sminket, viszont mindig van egy termékcsalád, amibe éppen beleszerelmesedek. Ha pedig különösen jó akciókkal rukkolnak elő, vagy kuponfüzettel, esetleg pontgyűjtő kártyával, ahol havonta jobbnál jobb ajándékokhoz juthatsz hozzá, az hatalmas kísértést jelent a számomra. Aztán előbb vagy utóbb, (néha előbb, van hogy utóbb) ez le is cseng bennem. Mindenesetre a kozmetikai szereknél is tartsd szem előtt, hogy a természetes alapanyagokkal készült kencék jobbak. Ne tömítsük el a pólusokat, hanem hagyjuk, hogy lélegezzenek. ;)

Kreatívan spórolás

Végezetül had mutassak nektek egy jó kis persely ötletet. Tavaly találtam rá erre az ötletre szintén egy blogon. 53 hetes spórolás. Hetente félretett a perselybe pénzt. Első héten 50 Ft-ot. A második héten 100 Ft. A harmadik héten... A táblázat a blogról letölthető. Én tavaly elkezdtem ezt a perselyt csak növeltem a tétet és 200 Ft-al indítottam. Az elején elég jól sikerült tartani, majd a nyár közepe, vége felé, amikor jött a nyaralás borult az egész. Viszont év végéig a lehetőségeimnek megfelelően tettem bele pénzt. Nem jött össze az eltervezett végösszeg, de összességében motiváló volt ez a persely technika. Idén ha újra belefognék visszafelé haladnék. Karácsony fele nagyobb összeget nehéz félretenni és megspórolni, talán januárban még egyszerűbb ;) Ennek az ötletnek az alapján el tudod készíteni a saját perselyedet.


100 Ft-ról induló persely

200 Ft-ról induló persely





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése