2015. november 4., szerda

Húsok és amit tudni kell róluk 1.0

Ismét volt egy kis hús kalandom, ami miatt a fejembe vettem most már összefoglalom a hús részeit. Ha tapasztaltabb háziasszony lennék, - ami még nem vagyok - akkor gyorsan azt is lejegyezném melyik részéből mit lehet jól készíteni, de sajnos ennyire még nem vagyok profi. Viszont szívesen fogadom kommentben vagy privát üzenetben a gyakorló és régóta főző asszonyok és lányok megjegyzéseit, hogy a különböző ételekhez milyen husit vagy részeket ajánlanak. Ezért is kapta a bejegyzés az 1.0 kiegészítést.

Sertés

Sertés ritkán kerül nálunk az asztalra. Azt mondják a nagy okosok, hogy nem olyan egészséges, túl zsíros és akinek koleszterin problémája van - kinek nincs kb. - annak nem ajánlott. A dietetikus szakemberek viszont a változatos táplálkozást hirdetik, ahol még a disznó is megfér a tányéron.
A mi családunkban az első számú felhasználása a téli kocsonya készítéskor bukkan elő, aminél mindenképpen kell egy kis bőre, hogy jobban megkössön. Zselatint és hasonlatos mű dolgokat nem használunk, ezért nem nélkülözhető adatlék ehhez az ételhez. Amit legalább már megtanultam, hogy ebbe sertés fület és csülköt is szokott tenni anyukám. A karajból jó rántott húst lehet emlékeim szerint kisütni, a tarja pedig ismerős a felvágottas pultból a közeli ABC-ben. 
Hogy a sertés feje mire használható? Ez számomra rejtély. Ha vendégségben egy malacfej mosolyogna rám almával a szájában szerintem kifordulnék az ajtón. Tehát, ha egyszer meghívsz magadhoz és meg akarsz tréfálni tegyél ezzel egy próbát, de félek a végén vacsorapartner nélkül maradsz, mert tényleg kisétálok az ajtón... :)
De mielőtt elmenekülnék még pár szót szólok a tepertőről, ami szintén sertés "származék". A tepertő finom egy kis kenyérrel és lila hagymával. Igen ám, de aki laktózérzékeny legyen óvatos, mert a legtöbb helyen tejen pirítják, hogy szebb legyen a színe. És ha az érzékenységed nem enyhe, akkor lehet hogy a futásod sem lesz enyhe, amíg elérsz a legközelebbi mellékhelyiségbe. Jobb helyeken ki is írják, hogy TEJJEL készítették, de érdemes rákérdezni a hentesnél is.

Tyúk és Kakas

A tyúkot azért jól ismerjük. Levesből, sütve, főve, rántva. Levesbe kerülhet a nyaka, farhát, csirkeláb, melle, szárnya. Az asszonyok és nagymamák kis unokáik és gyermekeik legnagyobb elborzadására külön élvezetet találnak a csirkeláb szopogtatásában. Na ez az, amit szerintem én idősödve se fogok megkedvelni, de ízlések és pofonok. A csirkeszárny rántva már határeset. Jelenleg nem szeretem, nem enném meg, de lehet korral majd megkóstolom és megkedvelem, ahogy a máj iránti undoromat is szépen lassan kinőttem. Májról jut eszembe, hogy levesbe és lesütve is lehet fogyasztani a tyúk máját. Melle húsa a férfiak kedvence, amiért nem kell megküzdeni és sütve, főve, rántva is nagyon finom. A csirkecomb pedig a gyerekeké és a nőké. És még mielőtt megköveznétek, hogy micsoda diszkrimináció ez, hozzáteszem idővel nálunk ez is változott. Gyerek fejjel csak a combját szerettem, most inkább melles lettem én is, persze nem a szó tökéletes és szó szerinti értelmében, habár azért összességében panaszra nincsen okom. Vissza kanyarodva a tyúkhoz és csatolmányaihoz egy fél mondatot azért szólnék a kakasról is. A kakastöke pörkölt állítólag nagyon finom, csak igen drága. Gyermekkoromban egyszer nagy társasággal voltunk étteremben és az egyik "bácsi" kakastöke pörköltet rendelt. Amikor megláttam elborzadtam, hogyan képes megenni, de ő jó étvággyal elfogyasztotta az egész tányérral. Egészségére váljék. Egyék a gazdagok, meg akiknek bírja az ízlése és a gyomra. És ha kakas, akkor a tarajáról is szólni kell, mert állítólag ez is finom falat. Gondolom kitaláljátok az én véleményemet erről a mennyei mannáról...
  

 Marha

Sajnos a laktózérzékenységem óta a marhát sem bírom már úgy mint régen. Pedig azok a finom tatár beefsteakek, amiket apukám készített. Bele könnyezek olyan finom volt...
Fenséges levesnek, pörköltnek, sülteknek, gulyáslevesnek. Enyhén véresen, átsütve, hamburgernek...Soroljam még? Szerintem aki teheti és eheti, a marhát jól ismeri. Persze nem a szomszédra gondoltam, aki este tízkor is Lagzi Lajcsit hallgat vagy Győzike show-t néz, hanem arra, hogy kár több szót pazarolni most a marhára, pláne, hogy nem is ehetem. ;)



A húsokról 2.0-ra picit még várnotok kell. Ott írok majd a halakról, pulykáról és a még kimaradt finomságokról. Addig is küldjetek ötleteket, recepteket, hogy a felsorolt állatokból ti mit készítetek. Mely részekhez milyen receptet társítanátok?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése